Schriftelijke Communicatie – DNA Schrijfprofiel
Wat is een DNA Schrijfprofiel?
Het DNA schrijfprofiel helpt je met het schrijven van authentieke en geloofwaardige teksten. Het is een beschrijving van de unieke schrijfstijl, stem en inhoudelijke focus van jouw bedrijf of organisatie. Dankzij het profiel worden je teksten consistent en in lijn met de kernwaarden, missie en visie van je bedrijf.
Waarom werken met een DNA Schrijfprofiel?
Werken met een DNA Schrijfprofiel verhoogt je geloofwaardigheid, omdat lezers jouw bedrijf herkennen en zich er mee verbonden voelen. De basisprincipes en overtuigingen van je bedrijf liggen ten grondslag aan je teksten en zorgen voor eenduidige communicatie.
Samen met jouw tone of voice of dat je teksten authentiek.
Onderstaand de 8 elementen waaruit het DNA Schrijfprofiel is opgebouwd.
DNA Schrijfprofiel - 1. Kernwaarde
Is het DNA van je bedrijf (basisprincipes en overtuigingen) de grondslag voor je tekst? Zijn deze duidelijk genoeg verwerkt?
DNA Schrijfprofiel - 2. Missie en Visie
Missie: Wat wil je bereiken en wat is het doel van je tekst?
Visie: Wat is het doel op de lange termijn? Wil je een tekst multifunctioneel gebruiken?
DNA Schrijfprofiel - 3. Doelgroep
Wat is je doelgroep, wie wil je bereiken met je tekst? Is je tekst gericht aan klanten, medewerkers of een breder publiek? Hou je rekening met vaktermen, woordgebruik en wensen van je doelgroep?
DNA Schrijfprofiel - 4. Kernboodschap
Wat is de centrale boodschap die je wilt overbrengen? Is deze kort en krachtig met de focus op wat je wilt dat je doelgroep onthoudt?
DNA Schrijfprofiel - 5. Schrijfstijl en toon
Toon: Welke stemming wil je, dat je tekst uitstraalt? Vriendelijk, professioneel, inspirerend?
Stijl: Wat zijn de specifieke kenmerken van je tekst? Wil je formeel of informeel taalgebruik, gebruik van humor en details? Hoe wil je de lengte van je zinnen?
DNA Schrijfprofiel - 6. Stem
Hoe wil je over komen op je lezer? Is je tekst geschreven met jouw unieke ‘stem’? Schemert jouw persoonlijkheid door in je teksten?
DNA Schrijfprofiel - 7. Visuele identiteit
Zijn de visuele aspecten, zoals typografie, kleur en lay-out ondersteunend aan je tekst?
Als het goed is, heb je hier al keuzes over gemaakt en zit dit verweven in het DNA van je bedrijf. Hier bevind ik me op het snijvlak van de grafisch vormgever.
DNA Schrijfprofiel - 8. Inhoudelijke focus
Matchen de onderwerpen en thema’s waar je over schrijft met je bedrijf? Help je de lezer om te bepalen of je tekst relevant is? Is de tekst consistent met de overige teksten van je bedrijf?